пятница, 16 октября 2020 г.

Основи економічного аналізу

 

Аналіз інших доходів і витрат

Склад інших доходів і витрат, методика їхнього аналізу, фактори зміни їхньої величини.

Обсяг прибутку значною мірою залежить від фінансових результатів діяльності, не пов'язаних із реалізацією продукції. Це насамперед доходи від інвестиційної і фінансової діяльності, а також інші операційні доходи і витрати.

До інвестиційних доходів належать проценти за облігаціями, депозитами, державними цінними паперами, доходи від участі в інших організаціях, доходи від реалізації основних засобів та інших активів та ін.

До фінансових витрат включають виплату процентів за облігаціями, акціями, за надання організації в користування грошових засобів (кредитів, позик).

Інші операційні доходи і витрати - це прибутки (збитки) від операційної оренди і реалізації оборотних активів, дохід від списання кредиторської заборгованості; прибутки (збитки) минулих років, виявлені у звітному році; курсові різниці операцій в іноземній валюті; отримана і виплачена пеня, штрафи і неустойки; збитки від списання безнадійної дебіторської заборгованості з простроченими термінами для позову; збитки від уцінки і нестачі матеріальних цінностей тощо.

У процесі аналізу вивчають склад, динаміку, виконання плану і фактори зміни суми збитків і прибутку в кожному конкретному випадку. 

Аналіз рентабельності підприємств

Оцінку інтенсивності та ефективності діяльності підприємства проводять не лише за показником прибутку, але й за показниками рентабельності. 

Рентабельність – це відносний показник, що характеризує рівень ефективності (доходності) діяльності підприємства або її окремої складової. Показники рентабельності повніше, аніж прибуток, характеризують кінцеві результати роботи підприємства, оскільки їх величина показує співвідношення прибутку з наявними або використаними ресурсами. 

Завданнями аналізу показників рентабельності є: 

o оцінка показників рентабельності у динаміці та вивчення тенденцій їх поведінки; o визначення впливу факторів на зміну величини рентабельності;

 o виявлення резервів підвищення рівня показників рентабельності та, відповідно, прибутковості діяльності підприємства.

 Для аналізу показників рентабельності використовують джерела: 

 бізнес-план;

  ф. 1 "Баланс підприємства";

  ф. 2 "Звіт про фінансові результати":

  планові та звітні калькуляції;

  інформацію про ціни (прайс-листи).

Залежно від поставленої мети аналітики визначають різні показники рентабельності. У загальній формі будь-який показник рентабельності розраховують як відношення прибутку до витрат, доходів (виручки) або застосованих ресурсів (капітал, ОФ). 

Показники рентабельності підприємства у 200_ - 200_ роках

Показник

Джерело інформації

200_ рік

200_ рік

200_ рік

1. Коефіцієнт рентабельності майна

2 .Коефіцієнт рентабельності капіталу

3.Коефіцієнт рентабельності власного капіталу

4.Коефіцієнт рентабельності продаж

5. Коефіцієнт валової рентабельності основної діяльності

6.Коефіцієнт рентабельності операційної діяльності

7. Коефіцієнт чистої рентабельності реалізованої продукції

8.Коефіцієнт рентабельності необоротних активів

9.Коефіцієнт рентабельності оборотних активів

Примітка: індекси «п» та «к» біля рядків балансу означаються відповідно початок та кінець звітного періоду.

Аналіз рентабельності підприємства здійснюється за допомогою системи показників. До основних показників рентабельності відносять:

коефіцієнт рентабельності активів (майна) – показує, який прибуток отримує підприємство з кожної гривні, вкладеної в його активи. Цей показник обчислюють за формулою:

Аналіз рентабельності активів здійснюють для оцінки загальної ефективності діяльності підприємства, також використовують при вивченні попиту на продукцію. На величину даного показника впливають: оборотність активів, рентабельність реалізованої продукції;

коефіцієнт рентабельності сукупного капіталу, він характеризує рівень валового прибутку, що генерується сукупним капіталом підприємства. Значення цього показника цікавить в першу чергу інвесторів;

коефіцієнт рентабельності власного капіталу, цей показник цікавить наявних і потенційних власників і акціонерів. Рентабельність власного капіталу показує, який прибуток приносить кожна інвестована власниками грошова одиниця. Це основний показник, що використовують для характеристики ефективності вкладень у діяльність того чи іншого виду. На цей показник впливають: зміна чистого прибутку, фондовіддача, структура авансованого капіталу;

коефіцієнт валової рентабельності реалізованої продукції (коефіцієнт рентабельності продаж). Даний показник дає змогу визначити, скільки з 1 грн. чистого доходу на підприємство надходить валового прибутку, який створюється в процесі реалізації продукції та відображає ефективність виробничої діяльності підприємства, а також ефективність політики ціноутворення;

коефіцієнт валової рентабельності основної діяльності. Показник дає змогу визначити, скільки копійок валового прибутку формує 1 грн. витрат виробничої собівартості та характеризує ефективність роботи структурних підрозділів підприємства за центрами витрат і центрами відповідальності, де відбувається формування змінних витрат, безпосередньо пов’язаних з виготовленням продукції та загальновиробничим управлінням, а також визначення виробничої собівартості;

коефіцієнт рентабельності операційної діяльності. Значення показника свідчить про ефективність операційних витрат, пов’язаних з формуванням виробничої собівартості, загальногосподарським управлінням і збутовою діяльністю та іншими операційними витратами. Ці витрати безпосередньо беруть участь у виготовленні та реалізації продукції;

коефіцієнт чистої рентабельності реалізованої продукції. Даний показник відображає відношення чистого прибутку до розміру виручки від реалізації продукції підприємства. Якщо показник операційної рентабельності залишається незмінним, а показник чистої рентабельності знижується, то це може свідчити або про збільшення фінансових витрат і отримання збитків від участі в капіталі інших підприємств, або про підвищення суми сплачених податкових платежів;

коефіцієнти рентабельності необоротних та оборотних активів демонструють ефективність їх використання на підприємстві.

У процесі аналізу доцільно дослідити динаміку перелічених показників рентабельності та провести їх порівняння зі значеннями аналогічних коефіцієнтів за галуззю, а також з показниками рентабельності конкурентів.

За результатами аналізу рентабельності надаються висновки про ефективність фінансово-господарської діяльності підприємства: як по кожному звітному періоду, так і за досліджуваний період взагалі.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

План самоосвітньої роботи з дисципліни «Бухгалтерський облік» на період з 05.05.2021 р по 07.05.2021 р.

  Група ОС – 421 Дата № уроку Тема, план Основні джерела до теми Форма контролю ...