Аналіз інших доходів і витрат
Склад інших доходів і витрат, методика їхнього аналізу, фактори зміни їхньої величини.
Обсяг прибутку значною мірою залежить від фінансових результатів діяльності, не пов'язаних із реалізацією продукції. Це насамперед доходи від інвестиційної і фінансової діяльності, а також інші операційні доходи і витрати.
До інвестиційних доходів належать проценти за облігаціями, депозитами, державними цінними паперами, доходи від участі в інших організаціях, доходи від реалізації основних засобів та інших активів та ін.
До фінансових витрат включають виплату процентів за облігаціями, акціями, за надання організації в користування грошових засобів (кредитів, позик).
Інші операційні доходи і витрати - це прибутки (збитки) від операційної оренди і реалізації оборотних активів, дохід від списання кредиторської заборгованості; прибутки (збитки) минулих років, виявлені у звітному році; курсові різниці операцій в іноземній валюті; отримана і виплачена пеня, штрафи і неустойки; збитки від списання безнадійної дебіторської заборгованості з простроченими термінами для позову; збитки від уцінки і нестачі матеріальних цінностей тощо.
У процесі аналізу вивчають склад, динаміку, виконання плану і фактори зміни суми збитків і прибутку в кожному конкретному випадку.
Аналіз рентабельності підприємств
Оцінку інтенсивності та ефективності діяльності підприємства проводять не лише за показником прибутку, але й за показниками рентабельності.
Рентабельність – це відносний показник, що характеризує рівень ефективності (доходності) діяльності підприємства або її окремої складової. Показники рентабельності повніше, аніж прибуток, характеризують кінцеві результати роботи підприємства, оскільки їх величина показує співвідношення прибутку з наявними або використаними ресурсами.
Завданнями аналізу показників рентабельності є:
o оцінка показників рентабельності у динаміці та вивчення тенденцій їх поведінки; o визначення впливу факторів на зміну величини рентабельності;
o виявлення резервів підвищення рівня показників рентабельності та, відповідно, прибутковості діяльності підприємства.
Для аналізу показників рентабельності використовують джерела:
бізнес-план;
ф. 1 "Баланс підприємства";
ф. 2 "Звіт про фінансові результати":
планові та звітні калькуляції;
інформацію про ціни (прайс-листи).
Залежно від поставленої мети аналітики визначають різні показники рентабельності. У загальній формі будь-який показник рентабельності розраховують як відношення прибутку до витрат, доходів (виручки) або застосованих ресурсів (капітал, ОФ).
Показники рентабельності підприємства у 200_ - 200_ роках
Показник | Джерело інформації | 200_ рік | 200_ рік | 200_ рік |
1. Коефіцієнт рентабельності майна | ||||
2 .Коефіцієнт рентабельності капіталу | ||||
3.Коефіцієнт рентабельності власного капіталу | ||||
4.Коефіцієнт рентабельності продаж | ||||
5. Коефіцієнт валової рентабельності основної діяльності | ||||
6.Коефіцієнт рентабельності операційної діяльності | ||||
7. Коефіцієнт чистої рентабельності реалізованої продукції | ||||
8.Коефіцієнт рентабельності необоротних активів | ||||
9.Коефіцієнт рентабельності оборотних активів |
Примітка: індекси «п» та «к» біля рядків балансу означаються відповідно початок та кінець звітного періоду.
Аналіз рентабельності підприємства здійснюється за допомогою системи показників. До основних показників рентабельності відносять:
коефіцієнт рентабельності активів (майна) – показує, який прибуток отримує підприємство з кожної гривні, вкладеної в його активи. Цей показник обчислюють за формулою:
Аналіз рентабельності активів здійснюють для оцінки загальної ефективності діяльності підприємства, також використовують при вивченні попиту на продукцію. На величину даного показника впливають: оборотність активів, рентабельність реалізованої продукції;
коефіцієнт рентабельності сукупного капіталу, він характеризує рівень валового прибутку, що генерується сукупним капіталом підприємства. Значення цього показника цікавить в першу чергу інвесторів;
коефіцієнт рентабельності власного капіталу, цей показник цікавить наявних і потенційних власників і акціонерів. Рентабельність власного капіталу показує, який прибуток приносить кожна інвестована власниками грошова одиниця. Це основний показник, що використовують для характеристики ефективності вкладень у діяльність того чи іншого виду. На цей показник впливають: зміна чистого прибутку, фондовіддача, структура авансованого капіталу;
коефіцієнт валової рентабельності реалізованої продукції (коефіцієнт рентабельності продаж). Даний показник дає змогу визначити, скільки з 1 грн. чистого доходу на підприємство надходить валового прибутку, який створюється в процесі реалізації продукції та відображає ефективність виробничої діяльності підприємства, а також ефективність політики ціноутворення;
коефіцієнт валової рентабельності основної діяльності. Показник дає змогу визначити, скільки копійок валового прибутку формує 1 грн. витрат виробничої собівартості та характеризує ефективність роботи структурних підрозділів підприємства за центрами витрат і центрами відповідальності, де відбувається формування змінних витрат, безпосередньо пов’язаних з виготовленням продукції та загальновиробничим управлінням, а також визначення виробничої собівартості;
коефіцієнт рентабельності операційної діяльності. Значення показника свідчить про ефективність операційних витрат, пов’язаних з формуванням виробничої собівартості, загальногосподарським управлінням і збутовою діяльністю та іншими операційними витратами. Ці витрати безпосередньо беруть участь у виготовленні та реалізації продукції;
коефіцієнт чистої рентабельності реалізованої продукції. Даний показник відображає відношення чистого прибутку до розміру виручки від реалізації продукції підприємства. Якщо показник операційної рентабельності залишається незмінним, а показник чистої рентабельності знижується, то це може свідчити або про збільшення фінансових витрат і отримання збитків від участі в капіталі інших підприємств, або про підвищення суми сплачених податкових платежів;
коефіцієнти рентабельності необоротних та оборотних активів демонструють ефективність їх використання на підприємстві.
У процесі аналізу доцільно дослідити динаміку перелічених показників рентабельності та провести їх порівняння зі значеннями аналогічних коефіцієнтів за галуззю, а також з показниками рентабельності конкурентів.
За результатами аналізу рентабельності надаються висновки про ефективність фінансово-господарської діяльності підприємства: як по кожному звітному періоду, так і за досліджуваний період взагалі.
Комментариев нет:
Отправить комментарий